Close

Ten świąteczny przewodnik po odchudzaniu pomoże ci utrzymać kontrolę nad wagą. Użyj psychologii żywienia, aby zatrzymać przyrost masy ciała w okresie świątecznym, naturalnie i łatwo.

Badania z zakresu psychologii żywienia dowodzą, że istnieją sposoby na uniknięcie sezonowego przyrostu wagi – a nawet mozna schudnąć w czasie świąt! Ten „przewodnik po świątecznej utracie wagi” pomoże Ci zacząć nowy rok ze świetnym samopoczuciem i wspaniałą figurą.

Bądź świadomy emocjonalnego jedzenia

Jeśli znasz wszystkie wskazówki dietetyczne – a mimo to nadal przejadasz się – musisz poznać przyczyny objadania się. Na przykład, czy jesz więcej na świątecznych imprezach, ponieważ jesteś niespokojny? Czy poddajesz się sezonowemu przyrostowi masy ciała, ponieważ jesteś w depresji? Im szybciej uświadomisz sobie swoje emocjonalne lub psychologiczne powody do przejadania się, tym szybciej zaczniesz tracić na wadze.

 

Użyj psychologii, aby przełamać żądze jedzenia

Jeśli w okresie świątecznym będziesz miał ochotę na cukier lub węglowodany, znajdź sposoby, by odciągnąć swoją energię od jedzenia. Możesz na przykład organizować zajęcia towarzyskie, które odciągną Cię od stołu. Jeśli często ulegasz pragnieniu jedzenia, rób rzeczy, które nie pozwalają na jednoczesne podjadanie. Dowiedz się, co to znaczy jeść uważnie – ponieważ bezmyślne jedzenie prowadzi do niekontrolowanego przyrostu wagi.

Jak działa psychologia żywienia?

Dr Brian Wansink jest psychologiem żywności i autorem książki „Bezmyślne jedzenie: dlaczego jemy więcej niż myślimy” (Bantam, 2006). Jego badania pokazują, że przyrost masy ciała można powstrzymać nie poprzez dietę, ale poprzez robienie takich rzeczy, jak jedzenie na mniejszych talerzach (ponieważ małe talerze powodują, że jedzenie wygląda na większe) i jedzenie dwóch warzyw z każdym posiłkiem (ponieważ im większa różnorodność, tym więcej zjesz). Świąteczna pomoc odchudzająca polega na opracowaniu strategii, jak jesz i gdzie jesz – nie tylko to, co jesz.

  1. Używaj mniejszych talerzy.
  2. Nakładaj sobie małe porcje. Jedz mniej a częściej.
  3. Muzyka jaka powinna towarzyszyć konsumpcji to spokojne, wolne rytmy.
  4. Unikaj gazowanych i słodkich napoi, to żródło pustych kalorii; podobnie jak alkohol.
  5. Jedz powoli, świadomie, dokładnie przeżuwając pokarm.  Ludzki mózg otrzymuje informacje o pierwszym kęsie dopiero 15 minut po jego spożyciu.
  6. Alkohol pijemy tylko po posiłku. Procenty zawarte w alkoholu, działają na nasz mózg i tracimy wszelkie zahamowania, siła naszej woli spada i następuje wzrost poziomu głodu.
  7. Staraj się spożywać produkt dietetyczne.
  8. Zastąp białe peczywo chlebem razowym.
  9. Przy tak dużej ilości potraw, bardzo łatwo zarzucić żołądek zbyt dużą ilością pracy. Powoduje to dłuższe zaleganie jedzenia w układzie pokarmowym. Warto zatem wziąć pod uwagę kolejność trawienia pokarmów, żeby jak najbardziej mu tę pracę ułatwić. Składniki odżywcze trawione są w następującej kolejności: najpierw cukry, następnie białka, a na końcu tłuszcze. Dlatego też jedzenie słodkich deserów na początku posiłku jest jak najbardziej uzasadnione. Tłuste potrawy staraj się jeść na końcu, bo te trawione są najdłużej.
  10. Jeżeli masz już dość, a rodzina namawia Cię do dokładki, grzecznie odmów.
  11. Pamiętaj o piciu wody! Woda oczyszcza organizm i wspomaga trawienie, każdego dnia wypij co najmniej cztery szklanki wody, a do tego herbaty niesłodzone – ogromna ilość cukru dostarczana jest już i tak podczas jedzenia świątecznych słodyczy.
  12. Spacery, zabawy z dziećmi lub psem, codzienne rutynowe treningi – nie zapominaj o nich. Organizm potrzebuje ruchu.
  13. Wieczorem przed snem zaparz i wypij kubek mięty, która pobudzi trawienie. Nie sięgaj po herbatki przeczyszczające, ponieważ działają doraźnie, a nie likwidują zaburzeń organizmu związanych ze sposobem odżywiania się podczas świąt.

Porozmawiaj z psychologiem

Niektóre pragnienia jedzenia i problemy z odchudzaniem są poza naszą kontrolą, na przykład gdy mamy problemy zdrowotne, które powodują przyrost masy ciała. Jeśli uważasz, że psychologia żywienia nie pomoże w utracie wagi, porozmawiaj z profesjonalistą. Jeśli twoja nadwaga wynika z niezdrowego trybu życia lub braku informacji, porozmawiaj z dietetykiem lub lekarzem medycyny naturalnej. A jeśli zmagasz się z zaburzeniami jedzenia lub bezmyślnym emocjonalnym jedzeniem, skontaktuj się z psychologiem lub psychoterapeutą.

Na przykład wykazano, że akupunktura psychologiczna zmniejsza popęd do jedzenia przez okres do sześciu miesięcy u osób z nadwagą lub otyłością. Akupunktura psychologiczna łączy delikatne stukanie w punkty nacisku, koncentrując się na konkretnych emocjach i myślach. Ponieważ głód żywnościowy odgrywa dużą rolę w spożywaniu pokarmu i przybieraniu na wadze, wtedy przełamanie apetytu może pomóc w utracie wagi.

 

 

Zostaw komentarz

Your name
Your email address
Website URL
Comment